‘Carrington event’ – Climategate Klimaat (2024)

‘Carrington event’ – Climategate Klimaat (1)

Voor als het elektriciteitsnet is uitgevallen.

Een gastbijdrage van Henry Pool (Zuid-Afrika).

Op 1 /9/1859 ging ineens het telegraafnetwork in Europa en Noord Amerika plat. Telegrafisten kregen elektrische schokken, vonken schoten langs de isolatoren en op veel plaatsen ontstonden branden. Tegelijkertijd was er die dag een ongekend prachtig schouwspel van noorder- en zuiderlichten te zien, zelfs tot dichtbij de evenaar. Die gebeurtenis is de geschiedenis ingegaan als de een zgn. ‘Carrington event’. Deze wetenschapper constateerde dat tussen 28 Augustus en 2 September 1859 (zonnecyclus 10) er uitzonderlijke grote zonnevlekken op de zon te zien waren. Deze vlekken resulteerden blijkbaar in uitbarstingen van veel energie waarbij grote hoeveelheden straling en geladen deeltjes de ruimte werden ingeslingerd. Voor meer informatie: zie ook hier.

We noemen soortgelijke gebeurtenissen op de zon nu CME’s (coronale massa-ejectie). Als voorbeeld van een dergelijke superstorm van meer recentere datum zou ik die van maart 1989 kunnen noemen (zonnecyclus 22). Het veroorzaakte een storing van negen uur van het Hydro-Québec’s elektriciteits-transmissie systeem.

In 2012 vermeed de aarde ternauwernood grote problemen toen een grote CME rakelings de aarde mistte. Als het de aarde had geraakt, zou het een enorme catastrofe kunnen hebben veroorzaakt …..

‘Carrington event’ – Climategate Klimaat (2)Wat zou gebeuren als een CME met de grootte van de ‘Carrington event’ nu de aarde zou treffen?

Onze atmosfeer en ons magnetische veld beschermt ons tegen veel van de meest gevaarlijke straling van de zon. Maar bij erg een grote CME drukt de zonnewind het magnetische veld in elkaar waar ze de aarde bereikt. Dat veroorzaakte de inductie in de telegraaf lijnen. Let op dat in 1859 het elektriciteitsgebruik nog in de kinderschoenen stond. Nu zou een dergelijke uitbarsting ongekend dramatische gevolgen kunnen hebben. Het zou enorme hoeveelheden stroom kunnen opwekken in onze elektriciteits- en communicatie netwerken. Transformators zouden massaal doorbranden, centrales uitvallen, communicatie netwerken, satellieten en apparatuur vernield raken. Het zou ons moderne leven totaal verlammen en delen van de wereld zoals Europa, Azië en Amerika in een dag terugsturen naar de middeleeuwen. Alles zou gerepareerd of opnieuw opgebouwd moeten worden, zonder de hulp van elektriciteit. Dat zou niet dagen maar eerder jaren vergen. Hoe overleeft de mens in de tussentijd zonder elektriciteit, zonder computers en zonder communicaties? Hoe verwarm je je huis en kook je het eten? Hoe krijg je water zonder stroom voor de pompen?

Nederland! Ga niet van het gas af!

Ironisch genoeg denk ik dat wij hier in Afrika bij zo’n gebeurtenis sneller zouden kunnen terug vallen op de meer traditionele manier van leven. Ik denk dat dit in Nederland wel even anders ligt.

‘Carrington event’ – Climategate Klimaat (3)

Henry Pool.

De meeste mensen hier op Climategate.nl weten al dat ik erg sceptisch ben geraakt over mens gemaakte warmte door meer CO2. Al de resultaten van metingen die ik zag en opsomde, klopten gewoon niet met die theorie. Maar wat ik wel meer en meer ging beseffen van mijn studies is hoe afhankelijk de wereld is van een Hogere Hand, of, zo u wilt, de Natuur. Er is constant een bijna perfecte balans tussen allerlei natuurkrachten nodig voor het voortbestaan van onze aarde, net zodat we niet aan de kook raken of in grote kou komen te zitten. De moderne mens is verwaand als hij meent dat hij het weer kan ‘beheren’. Het lijkt zelfs voor mij alsof hij daar mee wil ontkennen dat we eigenlijk uiterst kwetsbaar zijn als het gaat om de natuur en het weer en de regenval en alles wat nodig is voor ons dagelijks brood.

De meeste wetenschappers denken dat zo’n grote zonnestorm zoals die een in 1859 niet in de nabije toekomst te verwachten is. Ik denk dat dat een valse gerustheid is.

Ondertussen blijft mijn advies: Noord, oost, zuid, west, gas best!

De foto laat zien hoe afhankelijk we van elektrische stroom zijn geworden, maar je kunt toch met een paar zonnepanelen en een kleine molen op je dak wel deels onafhankelijk worden van stad stroom, zie hier.

***

Gerelateerd:

  • Staten Noord-Holland tegen windturbines in…
  • NOS en klimaatellende: Keizerspinguïns
  • Wetenschapsminister Robbert Dijkgraaf (D66) is…
  • Open brief aan Pieter Omtzigt
  • Weersextremen in historisch perspectief

Door H. Labohm (HR)|24 mei 2021|60 Reacties

Deel deze pagina!

FacebookXLinkedIn

60 reacties

  1. Henry Pool24 mei 2021 om 07:41- Antwoorden

    Misschien moeten we allemaal weer even leren hoe om brood te bakken zonder electriciteit….
    Engelse versie van dit artikel is hier:

    https://breadonthewater.co.za/2021/05/23/a-world-without-electricity/

    16

    3

    • Peter van Beurden24 mei 2021 om 10:18- Antwoorden

      Henri Pool
      Bijzonder inkijkje in de gedragingen van de zon.
      Zo zie je maar weer dat het altijd weer een tandje meer kan, na tsunami’s en grote vulkaanuitbarstingen die een méér lokaal karakter hebben. Ook dan kun je weer zeggen: “het is de zon die enerzijds leven brengt en anderzijds ellende, vanuit menselijk oogpunt bekeken.

      12

  2. Scheffer24 mei 2021 om 08:19- Antwoorden

    Er moet een afschakeling van het Nederlandse elektriciteitsnet ingebouwd worden, wanneer je in je doorzon-rijtjeshuis off-grid NOODSTROOM wil produceren voor je stopcontacten via wind, zon of diesel generator in de tuin. Dit is dus anders dan de standaard zonne-stroom teruglevering installatie aan het elektriciteitsnet.

    Over telegrafie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Telegrafie

    14

    2

    • Leo Bokkum25 mei 2021 om 06:51- Antwoorden

      In ieder huis zit die afschakeling. In oude systemen zitten de hoofdzekeringen nog achter een zegel, maar wanneer het systeem wat jonger is dan het jaar kruik zitten er gewoon hoofdschakelaars die je uit kunt zetten.

      Jah, ik weet dat tegenwoordig alles automatisch moet omdat de bevolking blijkbaar totaal infantiel is en ze zelfs hun huis het liefst van rubber tegels zouden bouwen, maar met meer dan 2 hersencellen kun je jezelf gewoon van het net afschakelen.

      1

  3. leonardo24 mei 2021 om 09:32- Antwoorden

    De journalist Sam Perry, een onafhankelijke, schreef enkele jaren geleden:

    Human civilization’s inability to seriously confront this [climate] crisis is akin to knowing that a giant meteor is on a collision course with Earth in 50 to 100 years and doing nothing about it, besides questioning the mathematics that charts the trajectory of the meteor.

    Aardige vergelijking. Maar ja, de laatste serieuze is 8000 jaar geleden, Arizona is 50.000 jaar geleden.

    Hoe anders is dat met zonnestormen. Quebec zat 30 jaar geleden zonder stroom. En nog maar 50 jaar geleden: Blackout of polar surveillance radars during Cold War led U.S. military to scramble for nuclear war until solar origin confirmed.

    774-775
    993-994
    1859
    1967
    1989
    (die van 2012 heeft ons op een haartje gemist)

    Voor de laatste grote vloed, die van Noah of Gilgamesh moeten we zo’n 4000 jaar terug.

    Proef nog eens een keer die van Sam Perry.
    En vraag je dan af: we zijn bezig, en worden daartoe opgedreven door CCNow, met een kans op natte voeten over 100 jaar, met wat extra droogte op de akkers en met een iets te warme temperatuur, waarvan we niet eens weten of dat allemaal desastreus zal zijn. En de zon slaat ons gedurig om de oren met haar stormen – dat heeft bewezen desastreus te zijn … en we doen er niks aan.

    Hand aan de ploeg, potjandrie. Beschermen die energie infrastructuur, CO2 of geen CO2.
    En als 11 miljard niet genoeg is, dan maar 22 miljard … of het driedubbele daarvan.
    Alle hens aan dek!

    26

    4

    • Seb24 mei 2021 om 17:16- Antwoorden

      Er zijn in NL behoorlijk wat maatregelen om de gevolgen van een EMP (Electro Magnetische Puls) op de elektriciteitsvoorziening en telecommunicatie te minimaliseren.
      Bij telecom is transport via glasvezel een geweldige vooruitgang.
      Bij elektriciteitsnetwerken zie je overal kortsluit bruggen, zodat zo’n spanningspulse wordt afgeleid voordat die grote schade kan aanbrengen.

      Verder is er sprake van snelle schakelaars, hoewel daarvan moet worden gevreesd dat dat niet heel veel doet omdat de EMP veelal sneller is dan de snelste schakelaar. Wel kunnen met goede signalering en snelle schakelaars verderop in het netwerk leidingen, schakelaars en transformatoren tijdig worden geïsoleerd / spanningsloos gemaakt.

      3

      1

  4. eric24 mei 2021 om 09:33- Antwoorden

    Militair bestaat dergelijke techniek als aanvalswapen , namelijk de Magnetische Puls (MP) te realiseren met een gemodificeerde kernexplosie. Het doel van de MP is enorme spikes op te wekken over een grote oppervlakte in het stroomnet waardoor isolatie doorslag ontstaat. Het voordeel van het gebruik van dergelijke technologie is geen doden en beperkte economische schade. Nu is er de nieuwe variant die nog krachtiger is , namelijk de cyberoorlog waarvan vermoedt wordt dat die momenteel uitgetest wordt, met alle gevolgen van dien.
    Een Carrington event is ietsje anders namelijk het tijdelijk reduceren van de isolatiewaarde van de lucht waardoor je vonken bruggen (kortsluitingen) maakt net zoals door blikseminslag kan gebeuren . Dit is een van de redenen waarom het elektriciteitsnet vol zit met snelle schakelaars ( milliseconden), net deze schakelaars zijn nu het voorwerp van de cyberoorlog.

    12

  5. johan van Leeuwen24 mei 2021 om 09:39- Antwoorden

    Met het voorspelde zonneminimum waar we nu aan beginnen zal de kans de komende decennia op een EMC vergelijkbaar met die van 1859 toch wel heel klein zijn ?
    Ooit in ons off grid vakantiehuisje een dergelijk windmolentje , zonnepaneel, tractie accu’s en omvormer geïnstalleerd.
    Wel leuk hoor maar desondanks stond een aanzienlijk dagdeel het dieselaggregaat te ronken. Later toen de kinderen groot werden en dus niet meer mee wilden, gebruikten we bijna niets meer en wisten we ons een heel weekend te redden met een gaslamp en wat waxinelichtjes.
    Naast het gas verbruik heb je met een gezin toch al gauw 2 kWh per etmaal nodig en dan ben je echt heel zuinig. Voor een moderne accu van 1 kWh ben je al gauw 1000 Euro kwijt en wil je serieuzer aan de slag tot bijv. 10 kWh dan ga je al richting 9000 Euro.
    Het geeft wel een onafhankelijk gevoel maar daar betaal je dan wel de hoofdprijs voor.
    Om zo’n windmolen en zonnepaneel op waarde in te schatten moet je wel groen onderlegd zijn, vandaar dat binnen een jaar de windmolen en het zonnepaneel waren gejat. Groen van buiten, bedorven van binnen. 

    11

    2

    • Henry Pool24 mei 2021 om 11:13- Antwoorden

      Johan. Ik heb geen voorspelling gedaan in het artikel. Ik kan misschien wel berekenen wanneer de zon en planeten op dezelfde stand zijn als 1859.

      8

      1

      • johan van Leeuwen24 mei 2021 om 12:19

        Henry , ik vind je artikel heel interessant en met de voorspelling van een een langdurig zonneminimum doel ik niet op enige voorspelling van jouw kant.

        6

      • Martijn van Mensvoort24 mei 2021 om 13:18

        Re: Henry Pool 24 mei 2021 om 11:13

        Dit kun je eenvoudig berekenen op basis van de 179-jarige Jose cyclus.

        Volgens Scafetta kan de lengte van de Jose cyclus varieren van 159,6 tot 185.1 jaar, zie table 2 (welke ook een bandbreedte beschrijft voor diverse andere cycli, waaronder de Eddy cyclus): https://www.researchgate.net/publication/339525153_Solar_Oscillations_and_the_Orbital_Invariant_Inequalities_of_the_Solar_System

        Logischerwijs wordt de planetenstand van 1859 dus rond 2038 bereikt (of ergens binnen de bandbreedte van 2018 tot 2044).

        PS. De Jose cyclus heeft betrekking op de invloed van de 4 buitenplaneten Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus – welke tevens met afstand de zwaarste planeten in ons zonnestelsel vormen waardoor ze de grootste invloed hebben op de begweging van de zon rond het barycentrum (= het zwaarekrachtmiddelpunt van onze zonnestelsel).

        7

      • Martijn van Mensvoort24 mei 2021 om 13:42

        Op Wikipedia wordt een overzicht beschreven van 25 zonnestormen sinds het 1859 event (de extreme events van 1989 en 2003 tonen aan dat de impact van dergelijke gebeurtenissen in feite gering is als het gaat om uitval van technologie):

        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_solar_storms

        (Dit fenomeen komt dus regelmatig voor en wordt meestal 1 of meerdere keren – meestal lokaal – aangetroffen tijdens vrijwel iedere Hale cyclus van ~22 jaar, ofschoon ook deze een bandbreedte van enkele jaren heeft). De effecten zijn meestal echter niet erg spectaculair als het gaat om problemen met technologie en aangezien de meeste electriciteitsnetwerken veel beter zijn dan het telegraafnetwerk in 1859 lijkt de kans groot dat een effect van soortgelijke omvang als het 1859 event nu niet meer dezelfde impact zal hebben – met name niet in het werelddeel waarin wij leven: de westerse wereld.

        6

        1

      • Henry Pool24 mei 2021 om 15:29

        Martijn

        Niet slecht, jouw antwoord van 2038. Ik kom grofweg op 2032 (Saturnus / Uranus) maar daar is nog wel een kleine correctie op, dat moet ik nog even opzoeken. Zal ik later nog wel even naar kijken.

        5

      • Martijn van Mensvoort24 mei 2021 om 16:27

        Henry, het is denk ik vooral belangrijk dat je ook de zwaarste planeet (Jupiter) betrekt in je berekening; dan zul je waarschijnlijk veel dichter in de buurt van 2038 uitkomen die ik hierboven al noemde.

        PS. Dit gaat enkel over de stand van de planeten maar m.b.t. de zonneevents komt daar het complex van de dynamiek van de zon zelf nog bovenop en dan beland je in het perspectief van de bandbreedte die ik noemde zoals beschreven door Scafetta. Het is dus eigenlijk een illusie om te denken dat je zonnewind events exact kunt voorspellen op het jaar nauwkeurig want de zon toont bovenop de cycli ook nog een zekere mate van chaos.

        3

        1

      • Henry Pool24 mei 2021 om 16:40

        Martijn

        Uiteraard. Dat snap ik. De zon draait zelf ook rond en je weet dus nooit wanneer de aarde precies ‘een draai om de oren’ gaat krijgen. Ik doe dus geen voorspelling over precies wanneer een Carrington event gaat gebeuren. Het is wel leuk om erover te speculeren. Ik moet nou eerst eten maken. Zal later nog even kijken hoe dat met mijn correctie lijkt – als ik het nog kan vinden.

        3

        2

      • Henry Pool24 mei 2021 om 19:26

        Martijn
        kijk mijn antwoord helemaal onderaan de draad

        2

    • Rudy24 mei 2021 om 17:15- Antwoorden

      Het zonneminimum blijkt voorbij. Google eens:
      http://www.google.com/search?q=zonnevlekken+nu

      • Martijn van Mensvoort24 mei 2021 om 17:39

        Rudy, dankzij de bufferwerking van met name het oceaan systeem (+ gletsjers) dient rekening te worden gehouden met niet-lineaire verbanden tussen de activiteit van de zon en de temperatuur.

        Zo is recent pas duidelijk geworden dat de sterkste La Ninas (waarbij de mondiale temperatuur een stap terug maakt) ontstaan tijdens het beginfase van de 11-jarige/22-jarige zonnecyclus. Kortom t.g.v. een complex van faseverschillen die een rol spelen bij de actviteit van de zon is het eigenlijk naief om de relatie tussen de zon en de temperatuur enkel te bestuderen op basis van lineaire verbanden… maar dat is precies de denkfout die het IPCC in ieder geval t/m het laatste uitgebreide klimaatrapport (AR5, 2013) heeft gemaakt.

        Logischerwijs kan dus bijzonder weinig worden afgeleid uit het feit dat het dieptepunt van de 11-jarige zonnevlekkencyclus afgelopen jaren reeds heeft plaats gevonden.

        2

  6. Theo24 mei 2021 om 09:49- Antwoorden

    Ik weet het Henry, ik doe wat met communicatie middelen, een grote x-flair kan ons lam leggen betrekking communicatie op de HF band, korte golf, afgelopen week is nog een kleine geweest, maar genoeg om enkele dagen het verkeer zo goed als plat te leggen.
    Ik maak regelmatig verbindingen over de korte golf tot alle uithoeken op de aarde.

    Een grote x-flair van de categorie 5, zal ieder zonnepaneel plat leggen, hele zonneweides zullen niet meer werken, stiekem hoop ik daar op, om ze laten te zien hoe kwetsbaar ze ons maken.

    Hier een recent artikel van 22 mei.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-05-22/solar-storms-are-back-threatening-life-as-we-know-it-on-earth

    15

    1

    • Rien E24 mei 2021 om 11:21- Antwoorden

      Theo, daarnaast zitten we momenteel in een zonnevlekken minimum, begin van cycle 25 zoals ongetwijfeld bekend, dat helpt natuurlijk ook niet mee. Propagatie op VHF, UHF en SHF zijn daar niet afhankelijk van, maar het afgelopen half jaar was ook niet om over te juichen, het is prut, net als het weer.

      4

      • Theo24 mei 2021 om 11:53

        Rien E,

        Klopt, maar nu begint zich wel iets te doen, afgelopen donderdag nog een transatlantische opening op 6 meter die bijna de hele dag heeft geduurd, een zeldzaamheid, wel in ft8.

        10 meter ook af en toe open.
        40 meter na een uitbarsting een paar dagen zo goed als dicht.
        20 meter gisteren met moeite de states, terwijl dit juist beter begon te worden.

        Als je de spullen hebt kun je wel via de Qatar-Oscar 100 satelliet verbinding maken, mits die niet te hard getroffen word.

        Voor de rest hoop ik op meer zonnevlekken met een SFI over de 100, dan zijn in de morgen ook weer stabiele verbindingen naar Australië en Nieuw-Zeeland mogelijk.

        Diverse onderzoek stations op de zuidpool heb ik ook weer gehoord waaronder DP0GVN die een ft8 montitor station stanby heeft staan.

        Voor de rest is het nog steeds prut ja.

        4

      • Rien E24 mei 2021 om 12:34

        Ja 6m en 4m het sporadische E seizoen is duidelijk wel begonnen. Afgelopen week SR9FA (Polen) op 6m ca 1000 km met een open dipool

        1

      • Rien E24 mei 2021 om 12:44

        typo SR9FA = SR9FHA

        1

      • Theo24 mei 2021 om 13:11

        Rien E,

        O, je hebt het baken gehoord, ja als er goede sporadic is wil het wel ook op met een open dipool.
        Een moxon beam is ook snel gemaakt.
        Een goede kennis van mij woont op Bonaire en had een moxon van bamboe stokken gemaakt voor 10 meter dat ding werkte goed, verschillende verbindingen met hem gemaakt. PJ4/…..

        Heden zorgen nog steeds bij rampen HAM operators voor verbindingen, ook met hulporganisaties.
        Gewoon niet te geloven dat dit vaak nog nodig is met hun moderne technologie, veelal gaat het fout door digitaliseren van de signalen, modulatie.

        Ook in Nederland zijn we nog gewoon stanby in geval van nood, DARES noodnet.

        https://dares.nl/

        6

    • Henny Keur24 mei 2021 om 13:20- Antwoorden

      Een ander fenomeen, waar de moderne wetenschap absoluut geen rekening mee houdt is de spontane omkering van de aardpolen. Ik ben geen natuurkundige, maar de werken die ik erover heb gelezen legden toch nogal wat feiten bloot o.a. van potscherven van een zelfde vaas, waarbij de polen bij sommige scherven wel en andere niet omgedraaid waren. De schattingen over ouderdom lagen in de buurt van zo’n 500-800 jaar voor onze jaartelling, dus in de periode van de mensheid. De oorzaak van dit alles is en blijft giswerk, maar de feiten werden veelvuldig bevestigd. Hoe zou het zijn, als in onze tijd een dergelijk fenomeen zich zou voordoen? En toch meent de wetenschap, dat zij almachtig de natuur en het leven kan besturen.
      Zij vergissen zich zeer, zo staat in een eeuwenoud boek vol wijsheden al beschreven.

      4

      • AntiSoof24 mei 2021 om 18:35

        Henny.
        Als we kijken in de oceaanbodem dan zien we (volgens de bronnen die ik las) de magnetische ompolingen in de tijd. De aarde schijnt volgens een theorie uit te dijen dmv lavastromen die zich tussen de continenten ontwikkelen, waar magnetische elementen in zitten die als ze afkoelen blijven staan in de richting van de polen op aarde van dat moment. Maar ook waar op de droge aarde vulkanen zijn zullen we deze verschijnselen kunnen waarnemen, denk ik. Zeer indrukwekkend inderdaad. Het kán trouwens zo zijn dat de totale aarde gedraaid wordt eens in de zoveel tijd. Dat verklaart een ooit groen Groenland en heel veel overblijfselen van een warm klimaat op de Antarctica. En natuurlijk de ooit tropische omstandigheden hier, ooit, in Europa.
        bron: https://www.expansiontectonics.com/_papers.htm
        Het zou ook kunnen dat er een geweldige planeet langs ons scheerde ooit, die de aarde deed kantelen. Dat verklaart ook veel overblijfselen en mythes. Zie daarover o.a. Immanuel Velikovsky.

        1

      • AntiSoof24 mei 2021 om 20:16

        Aanvullend materiaal: https://archive.org/details/Hydridic_Earth_Larin_1993/page/n51/mode/2up
        Vanaf blz 46 wordt de groei van de aarde besproken.

    • AnthonyF24 mei 2021 om 14:20- Antwoorden

      Theo, ik heb dat nooit geweten van dat Dares. Prachtig.

      Ik weet niet hoe oud je bent en wellicht is het volgende nieuw voor je.
      Toen op 1 februari 1953 de hel losbrak in Zeeland en Zuid-Holland kwamen de eerste alarmberichten van zendamateurs met apparatuur op accu’s omdat de normale communicatie, die toen bestond uit telefoon- en telegraaflijnen, was uitgevallen evenals de stroomvoorziening.
      Als jij actief bent in Dares dan mijn respesct.

      4

      • Theo24 mei 2021 om 17:32

        AnthonyF,

        Nee dat is niet nieuw voor mij, maar ik was sowieso al niet oud genoeg.
        Maar door deze watersnoodramp is uiteindelijk wel alles ontstaan, er is al vele malen gebleken dat over de hele wereld de overheden falen in zulke zaken, om in een mum van tijd een communicatie net op te zetten, nu in de tijd van satellieten zou het beter moeten gaan, maar het is ook een kwestie van hoeveel mensen krijg je op de been en hoeveel ervaring hebben ze.
        Zendamateurs zijn regelmatig actief en hebben oren om uit zwakke signalen toch de benodigde informatie te halen die van belang is en deze weer door te geven.
        En niet te vergeten met beperkte middelen een werkend systeem op te zetten in een mum van tijd.

        2

  7. Jeroen24 mei 2021 om 10:03- Antwoorden

    Zo’n weekje zonder elektriciteit zie ik wel zitten, ik heb voldoende middelen om een maand te leven en warm te eten. Misschien dat men dan beseft hoe belangrijk het wel is. Eigenlijk zou elektriciteit gratis en in overvloed moeten zijn.

    9

    4

    • Peter van Beurden24 mei 2021 om 10:26- Antwoorden

      Jeroen
      Gratis bestaat niet in de mensenwereld. Wind en zon zijn gratis, alles wat je ermee maakt niet. Als men zegt dat het gratis is, betaal je via een omweg, of een ander betaalt het voor jou.

      12

    • Theo24 mei 2021 om 11:03- Antwoorden

      Jeroen

      Hier ook, ik heb de nodige vergassers, ooit een hobby geweest van mij, toestellen voor te koken, verwarmen en vooral licht, allemaal petrolium vergassers, een waterpomp heb ik 10 tallen jaren geleden gemaakt in de kelder, dus ook water is geen probleem.
      Dus een beetje prepper ben ik. :-)

      17

  8. Eab24 mei 2021 om 10:31- Antwoorden

    Ik zag gisteren iets nieuws op tv. Het was bij harry mens, dus betrouwbaar. Beleggen in een bedrijf wat hernieuwbare diesel maakt. Ze verdienen er 2.77 usd per gallon op. Nu rijdt ik in een diesel. Weet nog niet hoe het werkt. Ik vermoed dat er ergens een opvangbak zit dat ik de diesel kan hergebruiken. Nu tank ik eenmalig te gebruiken brandstof. Ook bij het beleggen draait het nu om duurzaam en klimaat. Nog even aangestipt een nieuw windpark in Denemarken wat 3 a 4 kerncentrales vervangt. Is wat voor bas. Die kerncentrale kan wel eens een minuut per jaar uitvallen. Tot zover het positieve nieuws van het weekend door martine hafkamp. Er wordt altijd achteraan gezegd dat instappen mogelijk is vanaf 100.000 eur. Weet je meteen wat je maximaal kwijt bent wat je Nijpels niet te weten komt.

    13

    1

    • BmG24 mei 2021 om 23:02- Antwoorden

      @Eab,
      Kerncentrales liggen in de betere landen gemiddeld ~3 dagen/jaar plat.
      Gemiddeld gaan ze eens in de 2 jaar onverwacht plotseling plat.
      Vandaar dat ze dure spinning reserve nodig hebben.

      2

      • Chemical25 mei 2021 om 07:54

        Zonnecentrales gaan elke dag plat en wind centrales een paar keer per week. Vandaar dat Ben Voorhorst waarschuwt dat na 2025 stroom niet meer vanzelfsprekend is. “ Dat delen van Nederland door een stroomgebrek een periode in het donker komen te zitten” is volgens Voorhorst “niet zo onwaarschijnlijk als het lijkt. We hebben goede gascentrales en we zijn gekoppeld aan de buurlanden en aan Noorwegen en Denemarken. Maar als de vraag maximaal is, dan kan het zo zijn dat de gascentrales en die verbindingen met het buitenland ons toch niet helemaal redden.”

        1

  9. David Dirkse24 mei 2021 om 10:41- Antwoorden

    Allesbrander als back-up.
    Ziekenhuizen, datacenters, Radio- en TV-zengers hebben dieselaggregaten.
    Zo’n aggregaat is heel wat goedkoper dan zonnepanelen.
    Het levert ook nog eens als we erom vragen.
    In je schuurtje geplaatst is er ook geen marktwerking :-)
    Ik zie mij nog wel eens apparatuur aanschaffen voor waterzuivering.
    Feitelijk leven wij in een hart-long machine: water en energie komen tot ons via leidingen en draden.
    Voorraden houden we niet aan.
    Dat geeft enorme vrijheid zolang het functioneert, maar zo niet dan zijn de gevolgen desastreus.

    12

  10. willy24 mei 2021 om 11:01- Antwoorden

    De zon onze moederster is er niet voor eeuwig, ooit zal er een generatie zijn op aarde die de stervenbegeleiding van de zon zal meemaken, tenminste als er dan nog volk woont op deze schone planeet. Als de zon haar kuren heeft dan is de planeet aarde het grootste slachtoffer. De zon kan soms gemeen uithalen naar onze planeet. En dan zit op sommige plaatsen onze planeet zonder elektriciteit en computer wat een vreselijke ramp. Gelukkig hebben we de maan nog, de trouwste metgezel van de aarde. De maan ontstond na een wreed accident met een object uit de ruimte. De brokstukken vlogen in het rond en er waren geen getuigen. Dus als de zon haar kuren heeft???

    8

    1

  11. zerobuoyancy24 mei 2021 om 12:18- Antwoorden

    Gek genoeg, en weinig bekend, is dat “space weather” nou net een van de weinige potentiele rampen is waar nationaal en internationaal de afgelopen jaren hard aan gewerkt wordt – onderzoek + dienstverlening – hoe om te gaan met dergelijke gebeurtenissen en wat er gedaan kan worden aan adaptatie en mitigatie. Het lijkt erop dat vooral een (internationale) lobby uit zowel de luchtvaart als defensie die begrijpelijkerwijs dit als groot risico zien ertoe geleidt heeft dat dit vaart heeft gekregen. http://posters.geo.uu.nl/2020/Geomagnetically_induced_currents_in_the_Dutch_high_voltage_power_grid-Out_Doornbos_vandenOord-March2020.pdf … er wordt ook verwezen naar zonnestormen in de Nationale VeiligheidsStrategie https://www.nctv.nl/documenten/publicaties/2019/6/07/nationale-veiligheid-strategie-2019 … en de overheid is er al een tijdje mee bezig https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30821-16.html

    4

    • Theo24 mei 2021 om 12:31- Antwoorden

      De eerste link werkt niet.

      1

      1

  12. Peter van Beurden24 mei 2021 om 13:12- Antwoorden

    zerobuoyancy
    Dat is dan vast bedoeld als vervanger van het militair industrieel complex. Voor het moment dat iedereen volgens de normen van het WEF leeft. Zonder bezit en toch gelukkig, Klaus Schwab heeft het gezegd. Dus is het waar. :-)

    1

    1

  13. Henry Pool24 mei 2021 om 14:04- Antwoorden

    De zon wordt nu elke dag in de gaten gehouden maar ik weet nog steeds niet of een dag of wat waarschuwing veel verschil kan uit maken? Overigens is er een verband tussen de stand van zekere planeten en zonnevlek activiteit.

    3

    • Theo24 mei 2021 om 14:51- Antwoorden

      Henry,

      Jawel dat maakt veel uit, je kunt dingen uitschakelen, satellieten draaien en panelen inklappen zover dat mogelijk is, ook voor de ISS is dit van groot belang.
      En vooral ook voor de luchtvaart, ook kan het GPS systeem van slag zijn.
      Op vele plaatsen ter wereld word constant de zon gemonitord.
      Trouwens wist je ook dat als het seizoen van de uitbarstingen begint het magnetische veld van de zon omkeert en op het einde weer.

      Het fenomeen wat jij beschrijft word zwaar onderschat, maar kan heel veel schade toebrengen, noem het gerust een tsunami uit de ruimte.

      Deze vrouw weet veel van al die zaken af, zie ze maar als Armand Pien, maar dan voor de ruimte.

      https://www.spaceweatherwoman.com/

      6

  14. h.oldeboom24 mei 2021 om 14:26- Antwoorden

    Natuurlijk weet de politiek dit ook, alleen moeten zij in consensus met de vaste kliek in Brussel/Berlijn en Den Haag overeenkomen, hoe zij dit fenomeen gaan presenteren aan de bevolking en op welke wijze zij zoveel mogelijk angst, onderdrukking en daarmee belasting uit ons kunnen gaan peuren.
    Overigens onderschat ik het gevaar van een fatale CME niet en plaats ik het in de hoogst categorie ROOD in onze volledig geëlektrificeerde maatschappij en kunnen nu mooi tegelijkertijd modeverschijnselen als de opgelegde noodzaak als bijv. stroom uit wind naar gevarenklasse ZACHTGROEN verplaatsen.

    4

  15. Henry Pool24 mei 2021 om 17:57- Antwoorden

    Theo
    Zeg jij dat de gewone zonnepanelen op mijn dak ook uitgeschakeld kunnen worden door een Carrington event?
    Dat hak nait dacht

    • Theo24 mei 2021 om 19:36- Antwoorden

      Henry,

      Dat zou ik je niet durven te zeggen, de proef op de som is nog niet gebeurd.
      Maar in principe loopt alles gevaar wat aangesloten is op het lichtnet.

      Daarom was het eens goed dat een flinke flair ons zou treffen, dan weten ze in een keer wat er gebeurt.
      Veel spullen kunnen ontregeld zijn en daarna weer gewoon werken, sommige dingen zullen blijvend defect zijn.

      Vergeet niet over het algemeen beschermt het aardmagnetisch veld van de aarde ons goed in tegenstelling tot de ruimte.

      De wetenschap moet nog heel veel leren, hoe gevoeliger electronica word hoe groter de kans op storing.

      Een ouderwetse buizenradio zal bijna nooit kapot gaan door een EMP, gevoelige apparatuur met micro electronica zal kapot geen zonder goede beschermende middelen.

      Militair spul word altijd onderworpen aan een EMP, en zal dit normaal moeten doorstaan.
      De Russen wisten dat tijdens de koude oorlog maar al te goed, de Amerikanen lachte hun uit vanwege hun ouderwetse apparatuur, tot ze er achter kwamen dat hun spullen blijven werken bij een EMP, toen was het uitlachen in een keer gedaan.

      4

  16. AntiSoof24 mei 2021 om 18:38- Antwoorden

    Henry Pool

    Hallo Henry,

    Een fijn stuk om te lezen. Lekker kort maar toch erg informatief en goed passend in de energie-problematiek. Bedankt.

    3

    1

  17. Henry Pool24 mei 2021 om 19:22- Antwoorden

    Martijn

    Je zult mij niet geloven.
    Maar inderdaad, volgens mijn berekeningen zijn Uranus en Saturnus precies sinodies (aan dezelfde kant) in 2037.5
    Dat is dus het steilste punt in de sinus curve, van Tmax.
    Dat is heel na aan die 2038 die jij had genoemd. Proficiat.
    Complimenten aan de chef.

    3

    • Martijn van Mensvoort24 mei 2021 om 20:42- Antwoorden

      Merci!

      PS. Nogmaals, dit is logischerwijs gerelateerd aan de 179-jarige Jose cyclus; onderstaande illustratie beschrijft het mechanisme + de aard van deze complexe cyclus (welke net als de Eddy cyclus beslist niet moet worden geassocieerd met een sinus beweging):

      http://www.landscheidt.info/images/ken3.png

  18. Theo24 mei 2021 om 19:53- Antwoorden

    • leonardo24 mei 2021 om 20:16- Antwoorden

      … en weten die weatherboy en -woman (Tamitha Skov) evenveel van space weather als de klimatologiejongens en -meisjes afweten van klimaat, Theo?

      1

      2

      • Theo24 mei 2021 om 21:36

        Ĺeonardo,

        Natuurlijk, hun bevindingen staan op aantoonbaar bewijs, hard bewijs, bewijs wat zich al heeft voorgedaan, zonder modellen en andere hypotheses.

        Sterker nog het is te zien en te horen, je kunt het vast leggen op foto en film, wat je wilt.

        Beetje verdiepen Leonardo, het is niet moeilijk om het te begrijpen, als de de opwarming zo duidelijk was als deze fenomenen in de praktijk, zou ik het ook nog geloven.

        2

  19. Henry Pool24 mei 2021 om 22:52- Antwoorden

    Martijn

    Ik heb mijn eigen metingen en correlaties gemaakt, geleid door het 1985 report van W. Arnold. Maar ik vind het natuurlijk erg leuk om te vernemen dat andere mensen eenzelfde verband hebben gezien en dezelfde resultaten hebben gekregen.

    2

    1

    • Henry Pool24 mei 2021 om 22:56- Antwoorden

      PS

      Op een andere manier…..

      2

      1

  20. Aad24 mei 2021 om 23:38- Antwoorden

    Henry, je legt prachtig uit dat de huidige maatschappij veel gevoeliger is voor extremen dan vroeger. Dat geldt niet alleen voor CME maar dus ook weerextremen. Simpel gezegd, eenzelfde extreem hakt er tegenwoordig meer in dan vroeger.

    1

  21. Max X26 mei 2021 om 19:48- Antwoorden

    Martijn en Henry,

    Bij die samenstand der planeten, niet vergeten dat er ook een enorme invloed uitgaat van ons kosmisch centrum van het stelsel waar wij deel van uitmaken. Wij zijn tenslotte maar één van de lokale stelsels in één van de armen van ons eigen enorme stelsel.
    Maar ook hier gaat hetzelfde op als voor het Klimaat op aarde, we weten gewoonweg te weinig om alles met zekerheid te kunnen zeggen en voorspellen.
    Nachtenlang het heelal observeren door een telescoop leert je pas hoe nietig wij als mensheid zijn.

    1

    • Martijn van Mensvoort28 mei 2021 om 00:21- Antwoorden

      Max X, in mijn artikelen wordt beschreven hoe de beweging van massa rond het zwaartekracht centrum van ons zonnestelsel (het barycentrum – ofwel: het zwaartekrachtmiddepunt van ons zonnestelsel) verantwoordelijk is voor het ontstaan van de cycli in de activiteit van de zon.

      Kortom, je punt vormt onderdeel van de beschrijving in mijn serie artikelen.

      1

      1

  22. Max X26 mei 2021 om 19:55- Antwoorden

    AntiSoof 24 mei 2021 om 18:35

    Volgens sommigen zou het Venus kunnen zijn die door ons stelsel is ingevangen, want Venus ligt niet in het vlak der ecliptica maar een stuk daarboven. Beetje vreemd voor een planeet die ontstaan zou zijn uit oeroude resten. Maar ons stelsel heeft nog wel meer vreemde dingen waarvan men niet met zekerheid kan zeggen wat de oorzaak was.

    1

  23. Erik28 mei 2021 om 22:01- Antwoorden

    De polen zijn in beweging en er zijn mensen die beweren dat er na 1859 er een versnelling gaande is..

    https://www.ngdc.noaa.gov/geomag/GeomagneticPoles.shtml

    Magnetisch veld word zwakker…

    http://www.esa.int/Applications/Observing_the_Earth/Swarm/Swarm_probes_weakening_of_Earth_s_magnetic_field

    Dan kan een “kleinere” CME misschien al schade aan kunnen richten, of zie ik dat verkeerd…

    • Martijn van Mensvoort28 mei 2021 om 22:27- Antwoorden

      Waarschijnlijk niet echt relevant Erik (dat fenomeen hangt waarschijnlijk grotendeels samen met het magnetische veld van de zon).

      1

      • Erik28 mei 2021 om 23:24

        Ben Davidson denkt daar anders over schijnbaar ;-) en ik probeer ook maar ergens logica te zien.

‘Carrington event’ – Climategate Klimaat (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Pres. Carey Rath

Last Updated:

Views: 6551

Rating: 4 / 5 (61 voted)

Reviews: 84% of readers found this page helpful

Author information

Name: Pres. Carey Rath

Birthday: 1997-03-06

Address: 14955 Ledner Trail, East Rodrickfort, NE 85127-8369

Phone: +18682428114917

Job: National Technology Representative

Hobby: Sand art, Drama, Web surfing, Cycling, Brazilian jiu-jitsu, Leather crafting, Creative writing

Introduction: My name is Pres. Carey Rath, I am a faithful, funny, vast, joyous, lively, brave, glamorous person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.